Ecuador na 17 dagen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jan en Ria - WaarBenJij.nu Ecuador na 17 dagen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jan en Ria - WaarBenJij.nu

Ecuador na 17 dagen

Door: Jan en Ria Beverdam

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ria

21 Juni 2015 | Ecuador, Cuenca

De reis is inmiddels 17 dagen gevorderd. Het gevoel van maanden van huis weg te zijn dat is het. Maar het is slechts 17 dagen!
Het laatste verslag eindigende bij dag 12, en hoe zou ons dag 13 vergaan, naar de vulkaan Chimboraza (met de top op 6300 meter) Wij tot 'maar' 5000 meter. We zijn 1 keer eerder zo hoog geweest maar nooit gewandeld van 4800 naar 5000 meter.
Dag 13 was het dan zo ver, eerst met de bus naar 4300 meter en de vraag van de reisleider hoe het iedereen verging, geen last van hoogteziekte dan naar 4800, wel last dan stoppen en achterblijven. 11 van de 13 gingen mee (2 waren al helemaal niet meegegaan en in het hotel achtergebleven). Dan met de bus naar de 1e berghut op 4800 meter, met onderweg een prachtig uitzicht op de besneeuwde vulkaan. Bij de eerste berghut opnieuw de vraag hoe het met iedereen verging, en voor diegenen die problemen ondervonden het bevel om niet verder te gaan.
Alle 11 voelden zich goed en starten de 200 meter klim naar de 2e berghut op 5000 meter. Maar wat was dat zwaar! Er heerste een bijna storm op de flanken van de vulkaan en de hoogte met de ijle lucht breekt je volledig. Stapje voor stapje onder begeleiding van een gids die elke 50 meter stopt en vraagt of het nog lukt, want als je hoogteziekte verschijnselen krijgt, dan moet je stoppen en direct terug, het kan erg gevaarlijk zijn. Met ons ging het goed, wel steeds erg buiten adem maar we hebben de 2e berghut gehaald, het voelde als een geweldige prestatie. Daarna snel terug naar de 1e hut en met de bus naar het hotel terug. Uiteindelijk na aankomst in het hotel bleken verschillende mensen toch verschijnselen van hoogte ziekte te krijgen, hoofdpijn, overgeven en duizelig. Wij hebben lichte hoofdpijn gekregen maar 1 paracetamol was voldoende om ons beter te voelen. Het was al met al een beproeving maar een geweldige ervaring en een prestatie waar we best trots op waren.
Dag 14 naar Guamote, een klein dorp met een prachtige markt. Wel confronterend in die zin dat hier hele arme bewoners van het platteland hun fruit, groente en dieren verhandelen. Echt een traditionele markt niets toeristisch, maar de werkelijkheid van arme mensen van het platteland.
Op dag 15 naar Alausi, een klein dorp met een station en startpunt van de beroemde treinreis langs de beroemde Nariz del Diablo (duivelsneus traject). De trein rijdt langs een zeer steile berghelling en via een zig zag tracé stijgt en daalt de trein, erg spectaculair en leuk om mee te maken.
Op dag 16 en 17 naar Cuenca, een koloniale stad met een centrum dat op de Unesco lijst staat. Prachtige stad dat als de mooiste stad van Ecudaor genoemd wordt. Vandaag een uitstapje gemaakt naar Gualenco waar een traditionele en kleurtje markt was. Weer veel foto's van markt en bijzondere mensen gemaakt.

Dan is het morgen dag 18 en is het zowaar aftellen geblazen. Want de laatste week is aangebroken. Morgen naar Guayaquil (de grootste stad van Ecuador, 2 mln inwoners) en op weg daar naar toe nog 1 keer op 4000 meter een wandeling. En dan nog 4 nachten in Puorto López, een dorp aan zee. Dat wordt vast luieren en echt vakantievieren hoewel......
Daaarover later meer, in ons laatste reisverslag.

Tenslotte, gaat het ons, ondanks alle inspanning zeer goed!

Jan en Ria

• 22 Juni 2015 - 19:49

Wilma Leenders:

Wat een verhalen en wat hebben jullie veel grenzen verlegd met al jullie wandelingen in de bergen tot wel 5000 mtr. hoogte! Ik doe het jullie niet na.
    En dan de bijzondere ontmoetingen met de lokale bewoners, leuk.

Op dit moment, 19.30 uur hagelt het hier op de 2de zomerdag. Brrrrr.
    Ik ben nu al benieuwd naar jullie laatste reisverslag, neem een stukje Ecuadorse zon en warmte mee naar ons landje.

Groetjes Wilma

• 22 Juni 2015 - 19:54

Ans:

Leuk om jullie avonturen mee te beleven, spannend hoor wandelen op die hoogte. Geniet nog van de laatste week!
    Groetjes Ans

• 23 Juni 2015 - 07:38

Henk En Joke Bode:

Dank voor het mooie reisverslag geniet nog van de reis groetjes van ons

• 24 Juni 2015 - 09:09

Harold. Rox:

Wat een belevenis. En dan die treinreis, ik ben stapel op alles wat met treinen te maken heeft. Geniet lekker verder. Voor jullie geldt "Waar ligt Nederland"?

• 24 Juni 2015 - 13:54

Janny:

Erg leuk om jullie verhaal te lezen. Nog veel plezier deze laatste week. Als je kunt knoop er nog een weekje bij aan. Hier is het hondenweer:)