Borneo, na 15 dagen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Jan en Ria - WaarBenJij.nu Borneo, na 15 dagen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Jan en Ria - WaarBenJij.nu

Borneo, na 15 dagen

Door: Jan Beverdam

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ria

20 September 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Net aangekomen in Kota Kinabalu. Grote stad in het noorden van Borneo, met wi fi mogelijkheden. De afgelopen week door Mulu nationaal park getrokken. Eerste dag 4 prachtige, imponerend was het, grotten bezocht, sommige kilometers lang en soms 100 m hoog. Ook een grot waar aan het einde van de dag miljoenen vleermuizen uit wegvlogen op zoek naar voedsel. Daarna 3 dagen in de echte jungle van Borneo doorgebracht. Fantastische ervaring. Ook wel spannend, tussen al die beesten! En ver weg van de bewoonde wereld, lichamelijke mankementen zijn hier niet handig! Maar vooral last gehad van 1000'den bijen die op het zweet van de mensen afkomen. De eerste dag eerst 1 uur gevaren, dan 9 km door de jungle gewandeld naar de overnachtingsplek midden in de jungle, genoemd Camp 5. Een prachtige locatie aan de rivier. Daar ook de warmte en het zweet van ons afgespoeld, heerlijk! De volgende dag gewandeld in de omgeving. De derde dag 12 km gewandeld weer dwars door de jungle, warm en vochtig, gelukkig bleven we gespaard van bloedzuigers. Anderen hadden wel last. Na die wandeling weer in bootjes en nog 3 uur gevaren. Tijdens de boottocht brak er een gigantisch onweer uit, een echte moessonregen! Best wel angstig, onweer in een open bootje met 4 personen. Iedereen in de boot tot op de huid nat. We hadden geen tijd om de poncho aan te doen die was goed verstopt onder het zeil bij de bagage, niet zo slim van ons, maar het is warm dus de regen is niet echt koud, maar na 1 uur voelden we de kou echt wel.
In Kota Kinabalu kwamen we anvankelijk in een super luxe hotel voor 1 nacht, maar al snel bleek dat er iets niet klopte. Het hotel was overboekt! We kregen dus een ander hotel en zitten, nu we dit schrijven, in een hotel naast een 6 baans snelweg en net onder de aanvliegroute van het plaatselijke vliegveld, echt balen, maar zondag komen we terug van Mount Kinabalu park en mogen dan wel in dat luxe hotel, we zijn benieuwd.
Morgen naar dat Mount Kinabalu park voor 2 nachten, je kunt daar de 4000m hoge berg beklimmen in 2 dagen. Dat doen een aantal mensen van de groep. Wij niet we gaan wel wandelen, maar lekker relaxt,
Met ons gaat het verder uitstekend. Allebei in goede gezondheid en we zij heerlijk ontspannen, weten af en toe niet meer welke dag het is, dus dat zit goed,

Tot het volgende reisverslag,

Liefs en groet,
Jan en Ria

• 20 September 2012 - 15:39

Arthur:

Gewoon lekker doorgaan met zweten en ontspannen, klinkt helemaal goed daar in de groene zee. En met die snelweg en de aanvliegroute hoor je tenminste de insecten niet meer, is ook wel weer een voordeel:-0
    groet Arthur

• 21 September 2012 - 08:02

Harold Rox:

Hoi Ria en Jan,

Weer heerlijk om jullie verhaal te lezen, later als jullie met pensioen zijn dan kun je heerlijk je reisverhalen weer in je hoofd afdraaien. Wat zal dat indrukwekkend zijn in de jungle. Dat van die vleermuizen heb ik een keer op discovery gezien maar jullie maken het helemaal echt mee!

P.s. Diederik en Wouter gaan nu aan de slag omte kijken of er een kabinet gevormd kan worden! En ja veel te doen over de euro!

Groeten en doe voorzichtig Harold en Luud

• 23 September 2012 - 11:37

Floor:

Wow dat klinkt heel erg leuk. Volgens mij hebben jullie weer een goeie reis uitgezocht :-)

Geniet er nog even van!